عامل اصلی فشار بر بورس چیست؟

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه عوامل تاثیرگذار بر بورس را تشرح کرد و گفت: یکی از قدرتمند ترین مکانیزم ها و اهرم های کنترلی برای ارزش سهام در بازار سرمایه نرخ بهره است.

امیر تقی خان تجریشی، در گفت‌وگو با «صدای بورس» در خصوص آینده بورس، اصل موضوعی که در خصوص بازار سرمایه باید مورد توجه دولت و قانون‌گذار قرارگیرد، مهم بودن ارزش بازار است. ارزش و قیمتی که شرکت‌ها پیدا می‌کنند به عواملی بستگی دارد که باید شناسایی و بررسی شود و بر اساس تاثیری که این عوامل بر ارزش بازار سرمایه می‌گذارد دولت سیاست‌های خود را طراحی و اجرا کند.
وی در ادامه با اشاره به سودآوری شرکت‌های سرمایه‌گذاری افزود: یکی از پارامترهای مهم بر قیمت و ارزش شرکت‌ها در بازار سرمایه، سودآوری شرکت‌هاست. پس باید دولت بر مواردی که بر سود آوری شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد توجه لازم را داشته باشد.

عضو هیأت مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه در ادامه افزود: مواردی که در سال‌های گذشته به آن بی‌توجهی شده وزن سیاست‌گذاری‌هایی است که مستقیما سودآوری درآمد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.باید پیش‌بینی‌پذیری در بازار سرمایه باید بالا رود تا به طبع آن ریسک سرمایه‌گذاری دربازار پایین آمده و قیمت‌ها واقعی‌تر شود.

تقی خان تجریشی با تاکید بر اینکه باید قوانین و دستورالعمل‌ها شفاف‌تر شود، افزود: در بسیاری از موارد می‌بینیم که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و متعهد به آن هستند اما تنها شرط آنها این است که -مستقل از اینکه قوانین چه مواردی هستند- قوانین تغییری نکنند و ثابت بمانند، چرا که تغییر ناگهانی قوانین و مقررات یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاری را دچار تهدید می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل، نبود شفافیت در زمان اعمال قانون است. بارها دیده شده که قوانین و مقرراتی وضع می‌شود و برخی از افراد زودتر از بقیه از آن مطلع شده‌اند و با تاخیر به اطلاع عموم سرمایه‌گذاران می‌رسد که این امر به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه وارد می کند.

تقی‌خان تجریشی در ارتباط با قیمت‌گذاری دستوری هم به ایراد سخن پرداخت و اضافه کرد: مواردی از جنس قیمت‌گذاری دستوری، تنها یکی از مواردی است که بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد در حالی که اگر بخواهیم به مکانیسم بازار توجه کنیم قیمت باید در فرایند رقابت بین عرضه و تقاضا شکل گیرد.

عضو هیأت مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه در رابطه با پرسشی مبنی بر رویه بازار و سودده نبودن بورس در سه سال اخیر اذعان داشت: باید به این نکته پرداخت که چه عواملی بر بازار و قیمت سهام تاثیر می‌گذارد، اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم، قیمتی که در بازار شکل می‌گیرد به نوعی حاصل ضرب یا سودآوری شرکت‌ها (Earning) ضرب در P/E بازار است. این حاصل ضرب، قیمتی که در بازار حاصل می‌شود را شکل می‌دهد.

وی در ادامه افزود: از زاویه سودآوری باید دید که در بازار سرمایه ایران چه عواملی مهم هستند. قیمت محصولات و خدمات (کالاهای عمومی) که قیمت‌گذاری دستوری در داخل و قیمت‌های جهانی رشدی را که از قبل داشتند در آنها به وجود نیامده است پس از این زاویه یک فشار به بازار سرمایه وارد می‌شود.
تقی‌خان تجریشی گفت: باید توجه داشت یکی از قدرتمند ترین مکانیزم‌ها و اهرم‌های کنترلی برای ارزش سهام در بازار سرمایه نرخ بهره است. زمانی که پیک‌های تاریخی نرخ بهره را در بازار پول مشاهده می‌کنید این به عنوان یک فشار جدی در بازار سرمایه اعمال می‌شود. وی در ادامه گفت: اگر نمودار این دو بازار را ببینیم هر زمان نرخ‌های بهره بالایی را در بازار پول شاهد بوده‌ایم به طبع آن نرخ اوراق با درآمد ثابت هم افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 500676

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =